Literaturoznawstwo
Fantastyka XIX-XXI wieku cz.2 Kanon i obrzeża
Niniejszy tom jest kolejnym zbiorem studiów na temat fantastyki i problemów związanych z jej badaniem opracowanym przez literaturoznawców z Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej. Autorzy poszczególnych artykułów zajmują się tu analizą...
Fantom bólu. Reportaże wszystkie
Zebrane w jednym tomie wszystkie reportaże Hanny Krall, opowiadające o losie, Zagładzie i pamięci.Fantom bólu to publikacja wyjątkowa: kultowe teksty mistrzyni reportażu, która "zapisuje świat" w niepowtarzalnym stylu. W skład...
Figuracje braku i nieobecności
Rację ma Georges Didi-Huberman, gdy pisze, że nieobecność pozbawiona stabilności właściwej widzialnej rzeczy nie może zostać raz na zawsze poznana ani reprezentowana. Wobec ograniczeń dotyczących kategorii negatywnych cenne jest to, co...
Figury braku. O prozie Stanisława Dygata
Studium jest próbą interpretacji powieści Stanisława Dygata, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sposób, w jaki autor "Jeziora Bodeńskiego" zapisuje w swojej twórczości kategorię braku. Brak rozumiany jako figura myślowa, a nie...
Fonografia rodzinna. Studia i szkice o...
Koncepcja rodzinnej fenografii, której [Autorki] podporządkowały swój namysł nad dorobkiem literackim Ferenc, Jankowskiego, Janko i Wieczorek, pozwala na ogląd dwuaspektowy, uwzględniający zarówno wymiar indywidualny badanych tekstów, jak...
Fonos. Zbrodnia po grecku
Teksty w antologii zostały dobrane tak, by pokazaćbogactwo i pomysłowość gatunku - greckiegoopowiadania kryminalnego. Dwa pierwsze, z początku lat60. XX wieku, są już klasyczne, pozostałe jedenaściepowstało najwyżej dwie dekady temu....
Fragmenty lunarne
Księżyc towarzyszy poetom od wieków. Czy znaczy to, że należy już tylko do muzeum wyobraźni, że stał się nieważnym ornamentem, zużytym symbolem? Marian Stala odpowiada przecząco na to pytanie, analizując w pierwszej części swej...
Fraszki miłosne Jana Kochanowskiego.
Prezentowane studium mieści się w nurcie ahistorycznym. Nie bada ściśle biograficznego aspektu analizowanych fraszek, lecz stopień ich uwikłania kompozycyjnego, zdolność kreowania sensów naddanych. Refleksją interpretacyjną obejmuje...
Furia i szlachetniejszy rozum. Próby o "Burzy"...
Może trzeba czytać tę sztukę jako przekaz po śmierci? Może nikt nie ocalał z nawałnicy, która wcale nie była dziełem Prospera, tylko dzikim obrządkiem natury? Może nikt się nawrócił, nikt nikomu nie przebaczył, nikt nie uznał swych...