Spis treści
Drogi Czytelniku!
Wstęp
I. Klasyczne metody diagnozowania autyzmu
1. Diagnoza - refleksje teoretyczne
2. Autyzm jako jednostka chorobowa (klasyfikacje ICD-10 i DSM-IV,
CHAT CARS)
2.1. Kryteria diagnostyczne według ICD-10
2.2. Kryteria diagnostyczne według DSM-IV
2.3. Kryteria diagnostyczne według CHAT
2.4. Kryteria diagnostyczne według CARS
3. Zachowania autystyczne - stereotypy i fakty
3.1. Obraz ja, imię ucieleśniające
3.2. Niechęć do zmian
4. Brak teorii umysłu czy deficyt języka?
5. Terapia behawioralna - źródła powstania, założenia, skutki jej stosowania
5.1. Historia Marcinka
II. Wczesna diagnoza - zagrożenie autyzmem
1. Zagrożenia współczesności
1.1. Karmienie
1.2. Zdobywanie przestrzeni
1.3. Rozwijanie mowy
1.4. Stymulacja obrazem
1.5. Zdrowie wspoółczesnych dzieci
1.6. Trening czystości
1.7. Problem szczepionek skumulowanych
1.8. Późna diagnoza - konsekwencje
1.9. Warunki wczesnego rozpoznawania zaburzeń ze spektrum autyzmu
1.9.1. Dzieci w pierwszym roku życia
1.9.2. Dzieci w drugim roku życia
1.9.3. Dzieci w trzecim roku życia
2. Psychologiczne metody diagnozowania zachowań ze spektrum autyzmu
2.1. Diagnozowanie rozwoju dziecka od 3. do 30. miesiąca życia
2.1.1. Zaburzenie rozwoju a zaburzenia rozwojowe
2.2. Diagnoza poziomu funkcji intelektualnych od 30. miesiąca do 5. roku życia
2.2.1. Zróżnicowanie anatomiczne i funkcjonalne półkul mózgowych
2.2.2. Badanie funkcji lewej i prawej półkuli mózgu - test S.O.N.
2.2.3. Badanie gotowości do uczenia się - Międzynarodowa Wykonaniowa
Skala Leitera
2.3. Diagnoza dominacji stronnej
2.4. Zabawa
2.5. Naśladownictwo
2.6. Język i komunikacja
2.7. Spostrzeganie wzrokowe
2.8. Spostrzeganie słuchowe
2.9. Zachowania społeczne
2.10. Funkcje motoryczne
3. Profil funkcji poznawczych dziecka z zaburzeniami komunikacji językowej
3.1. Profil dziecka ze spektrum autyzmu
3.2. Profil funkcji poznawczych dzieci z alalią
4. Wywiad z rodzicami - spojrzenie praktyka
III. Terapia psychologiczna
1. Problemy psychologiczne
1.1. Poszukiwanie diagnozy i warunki jej przyjęcia
1.2. Terapia rodziny
1.3. Zadania terapeutyczne dla matki
1.4. Zadania terapeutyczne dla ojca
1.5. Seksualność i życie erotyczne rodziców
1.6. Problemy psychologiczne rodzeństwa. Rola brata i siostry w programie terapii
1.6.1. Starsza siostra i starszy brat
1.6.2. Młodsza siostra i młodszy brat
1.7. Wpływ traumy dziadków na funkcjonowanie rodziny dziecka z autyzmem
1.8. Postawa terapeuty i jej rola w budowaniu relacji z rodzicami
1.9. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna z perspektywy dziecka
1.10. Etapy uczenia się
IV. Terapia neurobiologiczna
1. Terapia słuchowa
1.1. Ćwiczenia słuchowe - dźwięki niewerbalne
1.2. Ćwiczenia słuchowe - symultaniczne (samogłoski, wykrzyknienia,
wyrażenia dźwiękonaśladowcze)
1.3. Ćwiczenia słuchowe - symultaniczno-sekwencyjne
1.4. Ćwiczenia słuchowe - sekwencyjne (zdania)
1.5. Echolalie
2. Terapia funkcji wzrokowych
2.1. Kontakt wzrokowy
2.2. Rozszerzanie pola widzenia
2.3. Kontrolowanie wzrokiem wykonywanych czynności
2.4. Analiza i synteza wzrokowa na materiale tematycznym
2.5. Analiza i synteza wzrokowa na materiale atematycznym
2.6. Ćwiczenia odwracania obrazków
3. Terapia odbioru i przetwarzania bodźców węchowych, smakowych
i dotykowych
4. Stymulacja rozwoju zabawy
4.1. Zabawy imitujące jedną czynność
4.2. Zabawy z rozbudowanymi sekwencjami
4.3. Zabawy z regułami
4.4. Zabawy tematyczne
4.5. Zabawy językowe
5. Stymulacja funkcji lewej półkuli mózgu
5.1. Szeregowanie
5.2. Sekwencje
5.3. Relacje
6. Terapia zachowań społecznych
6.1. Rodzina jako grupa społeczna
6.2. Przygotowanie do funkcjonowania w grupie rówieśniczej
7. Stymulacja funkcji motorycznych
8. Ćwiczenia pamięci
8.1. Pamięć symultaniczna
8.2. Pamięć sekwencyjna
9. Ćwiczenia myślenia
9.1. Kategoryzowanie
9.2. Ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego
9.3. Kodowanie
10. Kształtowanie systemu językowego
10.1. Kształtowanie systemu językowego dzieci z zaburzeniami autystycznymi
10.2. Manualne Torowanie Głosek(R) - metoda E. Wianeckiej
10.3. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania(R)
10.3.1. Etapy nauki czytania
10.3.2. Gesty artykulacyjne
10.4. Metoda komunikacyjna
10.5. Metoda kognitywna
10.6. Dzienniki wydarzeń - metoda W. Zuziowej
10.7. Linearny porządek terapii jako odzwierciedlenie linearnego aspektu języka
V. Historie prawdziwe
1. Jaś
1.1. Diagnoza
1.2. Po pierwszym tygodniu terapii
1.3. Po dwóch tygodniach terapii
1.4. Po czterech tygodniach terapii
1.5. Po 15 tygodniach terapii
1.6. Po 17 tygodniach terapii
1.7. Po 22 tygodniach terapii
1.8. Po 24 tygodniach terapii
2. Pawełek
2.1. Diagnoza
2.2. Po dziesięciu tygodniach terapii
3. Dawid
Obrazki z podpisami dla logopedów i terapeutów pracujących z osobami z afazją, służą do wstępnej diagnozy zaburzeń komunikacji, oraz do prowadzenia ćwiczeń, których celem jest odbudowywanie systemu językowego. Ilustracje są dostosowane...
Jak czują się rodzice, kiedy po raz pierwszy słyszą diagnozę postawioną dziecku: zaburzenie ze spektrum autyzmu lub Zespół Aspergera? Często są przybici, szukają w sobie winy i zastanawiają się, co dalej. Wszystkim zmartwionym i...
Książka zawiera scenariusze rozwijania umiejętności społecznych wśród nastolatków z Zaburzeniami z Autystycznego Spektrum. Jest to przewodnik uczący prawidłowych interakcji społecznych grupie, w wielu różnych, codziennych sytuacjach....
Kompleksowy przegląd teoretycznych i praktycznych aspektów diagnostyki dzieci z ASD.Złożone i wieloaspektowe zagadnienie, jakim jest diagnostyka zaburzeń ze spektrum autyzmu, po raz pierwszy doczekało się pełnego opisu zawartego w jednej...
Kompleksowy, rekomendowany przez Stephena C. Hayesa, przewodnik, pokazujący, krok po kroku, jak zastosować terapię akceptacji i zaangażowania (ACT) w leczeniu zaburzeń lękowych Terapia akceptacji i zaangażowania (ACT) jest częścią trzeciej...
Zwięzły i praktyczny podręcznik terapii poznawczej przeznaczony zarówno dla doświadczonych psychoterapeutów, jak i dla tych, którzy stawiają w tej dziedzinie dopiero pierwsze kroki. Czytelnik znajdzie w nim: * szczegółowe omówienie...
Książka pod redakcją Aarona T. Becka, Denise D. Davies i Arthura Freemana jest najważniejszym źródłem wiedzy o charakterze i terapii zaburzeń osobowości w ujęciu poznawczo-behawioralnym. Redaktorzy opisują najważniejsze cele terapii oraz...
Pozycja ta jest kierowana do logopedów, nauczycieli i rodziców dzieci, które mają problemy z mówieniem. Metoda zastosowana przez autorkę opiera się na ilustracjach i wiążących się z nimi pytaniach, poleceniach. Całość jest tak...
Monografia stanowi zbiór artykułów dotyczących roli logopedy we współpracy z pacjentem w stanie ciężkim. Jest to zdecydowanie nowatorskie zajęcie się problemem do tej pory zmarginalizowanym i niełatwym, podobnie jak sytuacja chorych...
Problem funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną, jak się nam wydawało, został szeroko i w sposób kompetentny opisany w literaturze psychologicznej, pedagogicznej oraz logopedycznej. Po bliższym przyjrzeniu się przez nas...
Witaj na stronie księgarni internetowej Idena.pl! Otworzyliśmy ją przede wszystkim z miłości do literatury, którą chcemy się dzielić z innymi.
W naszej ofercie znajdziesz m.in. książki edukacyjne dla dzieci (bajki i baśnie). Dysponujemy także specjalistycznymi książkami logopedycznymi. Skorzystaj z wyszukiwarki – w kilka sekund otrzymasz interesujące Cię propozycje. Wystarczy dodać je do koszyka i czekać na paczkę!
Na Idena.pl ciekawe produkty dla siebie znajdą nastoletni pasjonaci sztuki. Proponujemy szeroki wybór kredek Maped i kredek świecowych Crayola.