Characteristic Sketches, can be treated as a cycle, but at the same time, the miniatures may also be freely re-arranged according to similarities or contrasts, traits inherent in the composed material, without losing their primary sense. Each miniature is distinguishable due to the original aural qualities possessed, which result from the composers intent to evoke certain textures and sounds. The first two sketches (III and VII ) were composed in 2009 and during a meeting with Elżbieta Chojnacka at Karłowicz Music School in Kraków, were showcased by the harpsichord class of Marta Pisarska, to whom the collection of compositions was dedicated. The remaining sketches were composed over the years 2010-2016.
Sketch I, written in the form a b a1, is characterized by a mellow, gentle sound, resulting from the use of diatonic scales and leading the melody in perfect fifths. From this movement of fifths we can witness the creation of a flowing melodic line. Sketch II, has the form of a scherzo. The unusual sonority it displays stems from the use of wide intervals (major sevenths) combined with chromatic ornamentation and varied articulation. Sketch III plays with a collision of two textures. A wide ambitus of arpeggiated chords and quick tritone embellishments. This composition is a two part piece, concluding with a dramatic coda. The form which Sketch IV takes is that of a toccata. The decision to use the interval of a fourth as a melodic and harmonic foundation of the composition has the effect of introducing both tonal and atonal elements. Sketch V is a lyrical waltz in which three melodic-textural ideas intertwine. Variation is achieved through transpositions and progressions. The coloristic qualities of Sketch VI is predetermined by the choice of melodic material all the note choices are to be found among the black keys. The composer employed variations, and a specific technique of playing the notated score two melodic planes are realized with the left hand while the right hand accompanies with arpeggios and glissandos. Sketch VII embodies the concept of a perpetuum mobile, its evolutionary development harkens to the baroque concept of joyous music and movement. A large part in creating this impression is due to the employment of mirrored figurations and chord clusters built on both the white and black keys. Lyrical in nature, the expressive narrative in Sketch VIII is led in turn, first by one plane and then the second. Underpinning this movement is an ostinato. The melody appears in arpeggiated chords. Sketch IX, built around the structure a b a1, is a stylized waltz, whose particular colour is determined by the harmonic use of variations around thirds and progressive repetition of melodic and harmonic elements. Sketch X, in character a march, through its use of diatonic scales references Sketch I; quasi-clustered chords play the role of the foundation that complements the main melodic line.
Na gali z okazji trzydziestolecia szkoły muzycznej założonej przez matkę, Konstancję Nutę, spotykają się trzy pokolenia rodziny, a przede wszystkim trójka rodzeństwa. Seweryna, która jest dyrektorką szkoły i organizatorką...
Prezentują pełny repertuar ćwiczebny rodzajów artykulacji i faktur, jednak w oczywisty sposób wykraczają poza te ściśle praktyczne zadania. Są miniaturami lirycznymi w których formuły techniki wykonawczej, pogłębione i wysublimowane,...
Ściśle związana ze świętami praktyka wykonywania kolęd ma swój początek w wielowiekowej tradycji pielęgnowania w domach języka polskiego, którego używanie w przestrzeni publicznej było, w czasach zaborów, zakazane. Święta i...
Powszechnie znane i lubiane sonatiny autorstwa C. Gurlitta, F. Spindera, C. Czernego i in. Publikacja została zamieszczona w programie nauczania zatwierdzonym do użytku szkół muzycznych I stopnia.
Niniejsza publikacja wprowadza w dalszy etap gry na instrumentach klawiszowych. Poprzez wybrane utwory i ćwiczenia uczeń znacząco rozwinie technikę gry. W niniejszej pozycji znajdują się utwory w różnym stylu: klasycznym i rozrywkowym - w...
Zbiór łatwych utworów inspirowanych polskim folklorem. Tematy, zwłaszcza te zaczerpnięte z tańców, opracowane zostały z zachowaniem pierwotnego charakteru. Kompozycje są łatwe w percepcji: cechuje je śpiewność i szlachetna prostota...
Niniejsza publikacja wprowadza w początkowy etap gry na instrumentachklawiszowych. "Szkoła na fortepian" zwraca uwagę nie tylko na technikę gry, alepoprzez zadania pisemne, kładzie nacisk również na naukę czytania i pisania nut,wiedzę...
''Najpiękniejszy Chopin'' jest zbiorem 24 najpopularniejszych utworów z edycji ''Dzieł Wszystkich'', które ukazały się pod redakcją I. J. Paderewskiego, L. Bronarskiego i J. Turczyńskiego. Wydanie zawiera najpiękniejsze walce, etiudy,...
Utwory ze Światka dziecięcego przeznaczone są dla dzieci najmłodszych, które mogą je grać nie znając jeszcze nut.Wszystkie ćwiczenia mogą być wykonywane non legato. Jeżeli dziecko nie potrafi piosenki zaśpiewać, może deklamować...
''Czytanki muzyczne'' mają spełnić rolę wypisów muzycznych dla szkół I stopnia. Zadaniem ich jest dostarczenie dzieciom wartościowego muzycznie materiału; skupienie w jednym zeszycie utworów z rozmaitych epok i różnych autorów ułatwi...
Witaj na stronie księgarni internetowej Idena.pl! Otworzyliśmy ją przede wszystkim z miłości do literatury, którą chcemy się dzielić z innymi.
W naszej ofercie znajdziesz m.in. książki edukacyjne dla dzieci (bajki i baśnie). Dysponujemy także specjalistycznymi książkami logopedycznymi. Skorzystaj z wyszukiwarki – w kilka sekund otrzymasz interesujące Cię propozycje. Wystarczy dodać je do koszyka i czekać na paczkę!
Na Idena.pl ciekawe produkty dla siebie znajdą nastoletni pasjonaci sztuki. Proponujemy szeroki wybór kredek Maped i kredek świecowych Crayola.